2012. április 25., szerda

Tippek tanuláshoz

Nyakunkon az érettségi és a vizsgaidőszak, úgyhogy ha nem akarok lemaradni gyorsan elmondom rengeteg év tapasztalatát tanulással kapcsolatban.
Voltam az iskolában kitűnő tanuló, az egyetemen rossz és a végére nagyon jó is, úgyhogy tudom mostanra, hogyan érdemes tanulni.

1. lépés - Felhalmozás


Ez a legnehezebb lépés, főleg egyetemistáknál. Gimnáziumban mindig volt egy könyv, vagy az órai jegyzet, ami elég volt a témazáróhoz, de egyetemen, én legalábbis mindig azt éreztem, hogy nincs miből tanulni (ez ugyanaz az érzés, mint amikor a teli szekrény előtt nincs mit felvenni).

Ezen a legjobban az tud segíteni, ha bejárunk az előadásokra is és jegyzetelünk! Az utolsó egyetemi évemben sokat kellet utazni az iskolába, így ha már ott voltam, beültem az órákra és év végére lett jegyzetem, ezzel több napot spóroltam meg, akkorra, amikor a legjobban szükség volt rá.
Aki nem volt félév közben szorgalmas, keresse meg azt, aki az volt és kérje el a jegyzetét!

Más jegyzeténél döbbentem rá, hogy mennyivel jobb lett volna, ha én jegyzetelek, mert az az én logikám szerint az én írásommal készült, szóval tanulni is könnyebb belőle.

Ha van jó órai jegyzet, akkor nyert ügyünk van, ha nincs, akkor indul a vadászat, könyvtárban, interneten.
Bármit is találsz nyomtasd ki, fénymásold le, megéri. Ha számítógépről tanulsz olyan kísértésnek vagy kitéve, aminek ellenállni szinte lehetetlen. 
A könyveket szerezd be és amikor megvan ami kell, állj le! Ez sem könnyű, mert az ember hajlamos azzal hitegetni magát, hogyha sok mindenből tanulunk, akkor sok mindent fogunk tudni, de sokszor csak bepánikolunk a mennyiségtől.

Főleg rövid idő alatt, nem lehet 1 méter magas kupacokat megtanulni, szóval érdemes a lényegre koncentrálni és inkább kevesebbet megtanulni, de azt tudni, mint mindent akarni és semmit se tudni. Ide tökéletesen passzol az "aki sokat markol, keveset fog" mondás.

2. lépés - Kiemelés


Ha megvannak a jegyzetek, akkor el kell kezdeni olvasni és összefoglalni a lényeget. Itt is érdemes arra figyelni, hogy ne csak kiszínezzük a könyvet.
Érdemes egy bekezdést elolvasni és csak utána kihúzni tényleg a legfontosabbat, mondjuk egy nehéz kifejezést, egy fontos személynevet, vagy valamit, amiről az egész bekezdés az eszünkbe jut.
Aki tud koncentráltan olvasni, az ezt a lépést kihagyhatja, de aki azon kapja magát, hogy minden máson gondolkodik és úgy halad az olvasással, hogy mindent többször vissza kell olvasnia, annak ez nagyon jó módszer, de nem csodafegyver. Amit kiszínezünk azt nem fogjuk tudni, csak könnyebben megtaláljuk!


A post-it-ozás is hasonló kategória, jó, hogy van, de nem szabad túlzásba esni. Napok mehetnek el címkézéssel az igazi tanulás helyett, csak akkor használjuk, ha tényleg elengedhetetlen és ne legyen külön tanulási fázis.

3. lépés - Jegyzetelés



Akkor is, ha jegyzetből tanulunk érdemes jegyzetet készíteni. Mivel nem tudjuk kimásolni az egész eredeti szöveget, az agyunkban új összefüggéseket keresünk, kezdjük megérteni az egészet és ez a tanuláshoz vezető úton a következő lépés.
Ezért van, hogy sokan azt mondják, hogy ha úgy érzed nem tudsz tanulni, csak írj egy puskát, az is segít és tényleg, még akkor is, ha nem is használod.
Én mindig egy A4-es papírt hívtam a puskámnak, azt hiszem nincs az az anyag, amiből a lényeg nem fér rá egy ekkora lapra. Utólag értem azokat a tanáraimat, akik megengedték, hogy 1 A4-es papírnyi puskát használjunk. Aki abból tudja, az tudja mindenhogy. Sajnos nem minden tanár ilyen belátó, de ez a papír sosem fölösleges munka. (Psszt! Nem tőlem tudjátok, de a tanárok egy maréknyi puskát, főleg miniszoknya alatt, előbb szúrnak ki, mint egy nagyon feltűnő A4-es lapot!)

4. lépés - Tanulás

Mostanra már ugye 1 db A4-es lapon van minden amit tudni kell, de még nem vagyunk készen, ezt is meg kell tanulni, hogy biztosan menjen a papír nélkül is.
Ennél a fázisnál nagyon sokat segít, ha másoknak elmagyarázzuk, amit tudunk.
Ha vannak próba feladatok, akkor most vegyük elő őket,  már nem lesz kudarc, de még időben vagyunk, hogy megnézzük mi maradt ki.

5. lépés - A buktatók kiiktatása

Ha fenti lépéseket valaki gond nélkül végigjárja, akkor minden tiszteletem, igazán jól tud tanulni, de a legtöbben csomó olyan hibába belefutnak, amik megnehezítik az egész tanulást, nézzük őket sorra, hátha sikerül valamelyiket elkerülni.

Nem elég tökéletesek a körülmények


Nagyon nehéz nekikezdeni a tanulásnak és a legjobb dolog ami mögé bújhatunk, hogy nem ideális a környezet. A környezet ideális, a tanulás nem az. 
Üljünk egy csöndes helyen asztalhoz (ne ágyra!) és csak simán kezdjünk el tanulni.
Az aznapi adag legyen előttünk és vágjunk neki!
Ha egy pohár víz van a tananyag mellett az asztalon, akkor mindenünk van. Nagyon fontos, hogy eleget igyunk tanulás közben.

Tudok úgy is tanulni, hogy megy közben a tv, vagy szól a zene

Az agy sajnos nem így lett kitalálva, egyszerre egy dolgot tud olyan intenzíven csinálni, hogy azt tényleg tanulásnak hívhassuk. Az egyetlen zene, ami nem zavaró, sőt serkenti a gondolkodás, az Bach, de nagy dózisban inkább bosszantó, mint hasznos.
Ha valaki ragaszkodik a zajhoz, akkor az legyen valamilyen klasszikus vagy meditatív zene, halkan.

Nincs idő semmire, tanulok



Hányszor mondtam, hogy inkább nem alszom eleget, eszem rendesen és nem sportolok, mert tanulni kell, nincs rá idő. Persze, ezek órákat vesznek el a napból, de sokkal könnyebben tanulunk, ha ezek a dolgok megvannak. Napi fél óra séta, egy fél órás ebéd és 8 óra alvás hagy időt napi 15 óra tanulásnak, ami sokkal hatékonyabb, ha a szervezet nem azon töpreng, hogy miért csak csokit és energia italt kap az egészséges dolgok helyett. Az alvás meg egyenesen elengedhetetlen ahhoz, hogy a rövidtávúból a hosszútávú memóriába épüljön be valami, pedig ez az, amit tanulásnak hívunk.
Az alvás erősebb, mint a tanulni akarás, ha fáradtak vagyunk, úgyis el fogunk aludni.
Az egyik kedvenc egyetemi tanárom mondta mindig, hogy kislányok, a vizsga előtti napon fodrászhoz és randevúzni kell menni, nem magolni. Sajnos az egészséges élet, a fodrász és a randi önmagában nem elég ahhoz, hogy egy vizsga sikerüljön, de sokkal jobb esélyekkel indulunk, mint anélkül.

Parázás


Ezt én mesterfokon műveltem az egyetemi éveim alatt, aki írt velem már akár egy teljesen jelentéktelen zh-t az is tudja, hogy szinte vibráltam az idegességtől. Ezzel nincsen addig baj, amíg nem csap át szorongásba, ami már akadályoz a tanulásban.
Nem lehet úgy nekiállni a tanulásnak (sem), hogy tudjuk, hogy kudarcba fog fulladni a próbálkozásunk.
Valahogy meg kell nyugodni, ez nálam a relaxáció és a napi 1 óra sétálás és közben mese hallgatás volt, ha ezek nincsenek, esküszöm halálra rezgem magam az idegességtől. 
A relaxáció megvan mp3-ban, ide nem tudtam feltölteni, de akinek szüksége van rá, annak el tudom küldeni emailben, engem pont annyira megnyugtatott, hogy el tudtam kezdeni tanulni.

Aki izgulásra nem hajlamos, azt is elbizonytalanítja az a nagyon hülye szokás, amit 1-nél több diák automatikusan produkál, mégpedig az egymás hergelése.
Az államvizsgámra utolsóként kerültem sorra és végig kellett hallgatnom egy fél évfolyam szorongását. Mindenki izgul, senki sem tud semmit, senki sem tanult semmit, vagy már 3 éve erre tanult, tavaly mindenki megbukott, a tanár, aki vizsgáztat utálja az embereket és különben is ha piros nyakkendő van rajta, akkor csak a páros napokon születettek mennek át és még rengeteg ilyen.
Jópofák ezek a történetek, de csak a vizsga után, az egymás hergelése nem vezet jóra, csak szorongást eredményez és addig se kell tanulni.

Facebook

Ne is gondolj rá!!!

Ennyit képtelenség megtanulni
  
Tényleg az, de mégis sikerül a végére, csak neki kell kezdeni. Az elefántot is így kell megenni...falatonként. Hatalmas igazság!
A legjobb módszer, amit valaha kipróbáltam az úgynevezett pomodoro-technika, miszerint az agy 25 percig képes koncentrálni, utána pihenni kell 5 percet.
A legutolsó vizsgaidőszakunkat ilyen turnusokban nyomtuk le és elképesztően hatékonyan tudtunk tanulni.
Az 5 perc szünetben felálltunk a könyvek mellől és nem is gondoltunk arra. 
Az az érzésed van közben, hogy csak 25 percet kell kibírni, úgyhogy sokkal jobb érzés. Mi ezzel a módszerrel 2-en, 3 nap alatt 5 könyvet olvastunk ki, sose hittem volna.



Ennyi tapasztalatot gyűjtöttem össze az évek alatt, és ha most kezdenék neki sokkal könnyebben menne. Így, hogy már végeztem még egy dolgot tudok mondani biztatásképpen: nagyon nagyon jó lesz túl lenni rajta. 
Jó tanulást mindenkinek!

Mit tanultok éppen? Hasonló módszerekkel? Melyik hibába estek bele leggyakrabban?

47 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis poszt! :))
    A kosárpalánkos kép tetszett legjobban, bár ott én biztos nem tanulnék, hanem dobálnék, jó kosarashoz illően. :P

    VálaszTörlés
  2. nekem az segít mindig, ha többször elolvasom a jegyzetet, kihúzott-könyvet...és aztán hangosan felmondom, mintha valakinek magyaráznám. Tudom elég nevetséges, de ez nálam a bevált módszer!:)

    VálaszTörlés
  3. továbbítom férjuramnak a bejegyzést, párhuzamosan készül épp nyelvvizsgára/utolsó vizsgaidőszakra/államvizsgára/szakdogát ír/és épp egy hónapja kezdett egy új komoly munkahelyen, ott is millió tanulnivalója van...nem irigylem...de ügyes amúgy:)

    VálaszTörlés
  4. Én hétfőn tudtam le az utolsó BSC-s vizsgámat, úgyhogy azt hiszem a 4 év alatt megtanultam tanulni. :) De nagyon hasznosak a tippek, és tényleg, mind igaz. Én kiemelő-mániás vagyok, sokszor onnan jut eszembe mit kell mondani, hogy az pl. a könyv alján sárgával volt kihúzva, stb. :) Ha semmi jelölés nincs, ezerszer nehezebben tanulom meg az anyagot. Erről a pomodoro módszerről viszont nem hallottam, de jól hangzik, 1 hónapom van most felkészülni az államvizsgára. A tételkidolgozások után, ha nekiálltam tanulni, így fogom csinálni, kíváncsi vagyok beválik-e. :) Nagyon nagy paragép vagyok, úgyhogy megértelek Dorka. :) Szorítsatok! :)

    VálaszTörlés
  5. Útálok tanulni. :D Mivel jövőre megyek középsuliba, ott mindenképpen tanulnom kell, használni fogom a módszereidet! :D Ha nagyobb leszek, akkor tuti azt fogom mondani: "Bárcsak tanultam volna akkor!" :D Köszi a tippeket!

    VálaszTörlés
  6. Én szerencsére csak gimis vagyok, de itt is kell talulni rendesen, úgyhogy használni fogok a tippeidet. Éredekes ez a Podomoro módszer, de kipróbálom :)

    VálaszTörlés
  7. Hú, jó kis cikk! Én Msc-n vagyok, munka mellett, elég nehéz. A főiskola (még a hagyományos rendszerben jártam, nem Bsc-re) alatt nem volt gondom a tanulással, valószínűleg azért, mert sok gyakorlati jellegű, számolós tantárgyam volt, de most több magolós van. A pomodoro technikát mindenképpen kipróbálom a következő vizsgánál!

    VálaszTörlés
  8. jó volt olvasni :) én hálaistennek megtaláltam a magamnak legjobban megfelelő tanulási technikát, amikkel sorra ötös lett az összes vizsga és zh. nekem a színek segítenek nagyon sokat, a jegyzeteimben minden fontosnak megvan a saját színe :)

    de a pomodoro-technika baromi jónak tűnik, ki fogom próbálni. mivel 3 hét és szakmai nyelvvizsga lehet nagyon gyorsan kipróbálom :D
    (roni)

    VálaszTörlés
  9. én péntek-szombaton teszek németből ÖSD-t, plusz május 7-től érettségi... holnap úgyis németezés lesz egész nap, szóval lehet kipróbálom ezt a 25 perces technikát :) amúgy én mindig úgy tanulok hogy 'puskát' írok, hasonlóképp, A4-es lapra (volt hogy kicsit hosszabb anyagból írtunk, na akkor A3-as volt... mindig azzal viccelődtem a puskázós osztálytársaimmal, hogy én tényleg ezzel fogok puskázni... aztán sohasem kellett :))

    VálaszTörlés
  10. a 25 perces módszerrel megmutatom a tanároknak, hogy másfél hét is elég egy érettségihez!!!

    VálaszTörlés
  11. Vick: szívemből szólsz! :)

    bé: nagyon jó módszer, de ezt sokan nem merik bevállalni, pedig a legjobb, olvasod és hallod egyszerre, 2x annyit tanulsz, ugyanannyi idő alatt!

    Csillu: úgy néz ki mi szeretjük az ilyen multifunkciós férfiakat! ;) meg sem lepődök egy újabb közös ponton, sok sikert neki!

    Alessza: hurrrá! gratulálok! ha így emlékszel,akkor szerencsésen erős a vizuális memóriád, ami nekem kb. hiányzik, én a hallással próbálom lehozni ezt a lemaradásomat!
    pomodoro a tétel kidoglozáshoz (és mindenhez) jó! nem kell parázni, az államvizsga a jutalomjáték a végén! én magam megbuktattam volna, ők megdicsértek! ;) de azért drukiban vagyok!

    Patríca: itt az ideje megszeretni! :) szerintem az általános arra való, hogy megszeress tanulni, a gimi, hogy megtanulj tanulni, az egyetem meg, hogy ezt alkalmazd (vagy hogy megutáld ;) ) úgyhogy csinálj magadnak kedvet hozzá, én az első egyetemet kivéve mindig nagyon nagyon szerettem tanulni.

    Zenzen: gondolom! :) de csak csináld, nem olyan vészes és annyi mindenre van idő az iskola mellet, azokat se hanyagold! :)

    Mimozagirl: minden elismerésem, nagyon ügyes vagy! nekem mindig akkor ment az iskola jól, amikor dolgoztam mellette, nagyon összekaptam magam. számolósakat én is nagyon szerettem, ha volt elég gyakorló feladat megoldással, megállíthatatlan voltam! :)
    majd írd meg hogy ment a pomodoro-val!

    Roni: nagyon ügyes vagy, gratulálok! :) hajrá pomodoro, te is írd meg, hogy ment! :)

    mia: Na dann, viel Glück! ;)

    VálaszTörlés
  12. Dorkám, köszi, átadom és majd beszámolok az előrehaladásáról:D

    VálaszTörlés
  13. Nagy hibám , hogy mindig az aktuális zh, vizsga előtt 1-2 nappal kezdek el tanulni. Utálom magam emiatt, de egyszerűen képtelen vagyok hamarabb nekiállni, illetve minden napra van valami apróság ( egy beugró, kis zh vagy beadandó), amire ugyanúgy le kell ülnöm tanulni.
    Egyébként nagyon kevés olyan tantárgyam van,ami magolós (most hirtelen nem is tudok olyat mondani :)).
    Az ideális környezetről annyit, hogy folyton a gép előtt ülök, mert éppen programozok, szimulálnom kell, vagy csak éppen a neten elérhető egy anyag. Ilyenkor próbálja valaki elkerülni a facebookot :D.
    Tetszik ez a technika, amit leírtál, ki fogom próbálni.Köszi a tippeket! :)

    VálaszTörlés
  14. Civil teológusként hallgatok, most épp egyháztöri szigorlatra gyúrok.:( én sajna nagyon is vizuális típus vagyok, és sok időbe tellik míg kidolgozom a vázlatot, plusz mindent az utolsó pillanatra hagyok.

    VálaszTörlés
  15. Nagyon hasznos ez a bejegyzés. Én mindig kivázlatoltam a tételeimet és azt tanultam meg. Miközben pedig olvastam a vázlatíráshoz elég sok mindent megjegyeztem. És ha megtanultam a vázlatot már beszélni is tudtam róla vagy írni :)

    VálaszTörlés
  16. bárcsak pár évvel korábban írtad volna ezeket a tippeket. már túl voltam az érettségin és a főiskolára jártam mikor rájöttem hogy nem tudok tanulni, sőt nem köt le a tanulás mondhatni unatkozom közben. a gimnáziumban az volt a technikám hogy a téma záró dolgozat előtt elolvastam újra a teljes anyagot, persze ehhez hozzá tartozik hogy folyamatosan tanultam vagyis elolvastam az anyagot. érettségi előtt ha jól emlékszem épp egy hosszú hétvége volt kikapcsoltam mindent tv, rádió, szülök, és csak a tételeimet olvastam minden tantárgy minden tételét. ezt a technikát bevetettem államvizsga előtt is csak hát akkor 2hét volt a csend szünet. egy dologból nem rossz mert csak ezen jár az eszed ez van a gondolataidban, sőt ezzel álmodtam is. viszont ezzel soha nem látott módon bepánikoltattam magam, úgy hogy nyugtatóval mentem államvizsgázni, lehet ha nem szívrohamot kapok. viszont a tanári mumusok soha nem foglalkoztattak. pl. olyan tanárnál vizsgáztam akiről azt tartották hogy másod magával vizsgáztat és a tétel elmondása után ketten agyalnak ki kérdéseket amivel meg lehet szívatni a diákot. túl voltam két tantárgyon és a szakdolgozat bemutatásán és megvédésén. a tanár elkérte a jegyzetemet hogy mi alapján akarok vizsgázni, majd közölte velem hogy ez szép és jó csak hogy ez nem az a tétel. most mint mondjak, már hallottam a mentő szirénáját. mivel megszólalni nem tudtam a tanár szépen elmondta a tételt én csak bólogatni tudtam. meg voltam győződve hogy abból a tantárgyból megbukom, és nem. a tanár indoklása hogy rendszeresen bejártam előadásra és néha elbeszélgettünk szakmai dolgokról és különben is hiába rossz tételt vázoltam le de amit leírtam az jó.
    ezek után egy tippem van még a tanuláshoz. ha az a pletyka a tanárról hogy megjegyzi ki jár be előadásokra vagy egyszerűen csak jelenlétívet vezet. olyankor mindig menjetek be és a lehetőleg a legközelebb üljetek hogy lásson titeket, és ha van lehetőség néha szakmai dolgokról beszélgessetek vele. higgyétek el megéri mert ezt megjegyzik és mikor eljön az ideje értékelik is a tanárok.

    VálaszTörlés
  17. A 25 perc - 5 perc zseniális, klassz :)
    Nagyon jó ötletek, de egy részük azért körülményektől is függ. Gondolok itt például a jegyzetelésre, vagy a tankönyv kihúzására. Tisztességgel bejárok az óráimra, jegyzetelek, de másfél órában képtelenség mindent elmondani, szóval könyvre akkor is szükségem van, ha rendelkezem saját jegyzettel az anyagból. Illetve, egy félév sem elég hosszú, sok olyan vizsgára készültem, ahol huszonakárhány tételt adtak meg, egy félévben pedig 12-13 óra van maximum, tehát az anyag felét nem hallottam soha. (Ez nyilván annak is a hibája, hogy a régi ötéves anyagot nyomják most le a torkunkon három év alatt, de attól még ez van. :))
    Nem tudom, ki hogy van vele, én a legtöbbször könyvtári könyvekből tanulok, amiket mivel nem a sajátjaim, nem fogok kihúzni, borzalmas, mikor olyan példányt veszek ki, amit valaki előttem kiszínezett. Mivel nem a saját logikám alapján, csak bántja a szememet. Ilyenkor jön be a kijegyzetelés :)
    És hát... van az az anyag, ami nem fér el egy A4-es lapon. (és nem azért, mert lóbetűkkel írok :D)

    VálaszTörlés
  18. Akkor fejeztem be a jegyzeteim kölcsönadását, amikor lekicsinyítve, puskaként láttam újra őket... Mivel nagoyn olvashatóan és áttekinthetően jegyzetelek, így oldották meg mások tanulás helyett. :-) Amúgy szuperek a tippek, a Pomodoro-módszer főleg, köszi! :-)

    VálaszTörlés
  19. Köszönöm Dorka! Ez most életmentő poszt volt... Érettségizek idén, és a középiskolát gyakorlatilag végig puskáztam, így a tudásom hagy némi kivetnivalót maga után! :) De eldöntöttem, hogy az érettségim jól sikerül(a főiskola miatt is), csak egyszerűen nem tudtam, hogyan álljak neki, és ha már nekiálltam, hogyan tovább!? Eddig egy viszonylag bevált módszerem volt, hogy próbáltam úgy olvasni az anyagot, mint egy regényt mondjuk, magam elé képzelni a dolgokat, az kicsit segített, de hamar eltompult az agyam ezzel a módszerrel! Ezt az ötperces pihenő módszert mindenképpen ki fogom próbálni!
    Nagyon köszönöm!!!

    VálaszTörlés
  20. Istenem! Köszönöm neked! Azt hiszem ezekkel a tippekkel megmentettél így érettségi előtt! Köszönöm! A 25 perces módszert holnap ki is próbálom.

    VálaszTörlés
  21. Jaj, de jó ötlet volt ezt a bejegyzést megírni, Dorka! :)
    Én azt vettem észre, hogy sokkal lassabban tanulok másoknál, valószínűleg azért is, mert könnyen elkalandoznak a gondolataim. Ezért hajlamos vagyok az utolsó pillanatra hagyni az anyag nagy részét, de a hajrában sokkal gyorsabban megy a tanulás. :) A Pomodoro-t hétvégén ráeresztem a sejtbioszra. A Facebook meg a korosztályunk igazi önkontroll mumusa. :D
    Relaxálni én is szoktam, jól lecsendesíti az agyat. El tudnád küldeni nekem azt az mp3-mat? edithking(kukac)freemail(pont)hu

    Köszi, Edit

    VálaszTörlés
  22. ismét egy kiváló poszt, és milyen hasznos:))
    Velem is ugyanez volt a helyzet, mint Veled, Dorka! Általános-középsuliban kitűnő, egyetem elején rossz, a végére meg azért elég jó tanuló:)))
    Nekem is hasonló módszerek váltak be, egyetlen gyengepontom az internet és a facebook...
    Amúgy én is a 25perc után 5perc szünet módszerrel szoktam tanulni, bár nem tudtam eddig, hogy ennek még neve is van:)) Bár nálam a 25 perc első 1-2perce a ráhangolódásról szól, becsukom a szemem, elképzelem a céljaim és megbeszélem magammal, hogy most 20perc alatt megtanulom ezt és ezt és emlékezni is fogok rá - így a koncentrálás is jobban megy... Én 1,5 óra után egy hosszabb pihenőt szoktam tartani, aztán jöhet a következő 1,5óra...
    Hihetetlen hatékony, és azóta egyszer sem éreztem, hogy nem bírok tovább tanulni, vagy hogy elegem van...:)
    Illetve a tudományos magyarázata, hogy miért is ilyen szenzációsan hatékony ez az időbeosztás, az az, hogy az agyunk hosszútávra azt jegyzi meg jobban amit a tanulás első 10 és utolsó 10 percében látott/hallott... (szóval 20-25percnél minimális a "veszteség")

    A relaxáció tényleg sokat segít, én pont ezek miatt még egy agykontroll tanfolyamot is elvégeztem, azóta jobban tudom kezelni a stresszt, és a többiek parázását is, illetve tudom magam függetleníteni tőle.

    A másik módszer, ami nekem nagyon bevállt, az a hagyományos jegyzetelés helyett az elmetérkép készítése (mindmap, elemetérkép nézzetek utána gugliban:)) Elmetérképpel már valóban nem létezik olyan anyag, ami egy feketetett A3-as lapra el ne férne! Ráadásul az elkészítése annyira szórakoztató, hogy szerintem lehetetlenség közben utálattal gondolni a tanulásra... Én a "képtelen vagyok megtanulni, olyan száraz anyag, utálom" tárgyaimnál mindig bevetettem, és 4-5 lett a vizsgám belőlük, úgyhogy működik, ráadásul sokszor az általam kreált színes ábrácskákról ugrott be 2-3oldalnak megfelelő mennyiségű tananyag! Illetve a szakdolgozatom "vázalta" is egy elmetérkép volt, amiből 2hét alatt megírtam egy 52oldalas szakdogát... Lehet én vagyok kishitű, de szerintem ez ezek nélkül a trükkök nélkül minimum másfél hónap lett volna...

    Úgyhogy ezek nagyon hatékonnyá tudnak tenni minden fajta tanulást. Én ezekkel a trükkökkel akkor ismerkedtem meg, amikor 2.évben zavart, hogy rengeteg időt töltök tanulással és a 2esért is úgy kell küzdenem, nem hiszem el, hogy nem lehet ezt máshogy csinálni...Mivel nagyon bosszantott, nekiálltam módszereket keresgélni, és így jutottam el a villámolvasáshoz és a teljes elmés tanuláshoz, amit én csak ajánlani tudok...:)
    Orvosira járok, ez az utolsó (6.) évem, most készülök a legutolsó szigorlatomra, és utána "márcsak" az államvizsga van hátra...11 komoly szigorlat és kb 50 kollokvium után azért van egy kis tapasztalatom a tanulás terén, és azokkal a módszerekkel, amikről Dorka is írt, meg amiket említettem volt olyan félévem, hogy kitűnő voltam 5feletti ösztöndíj átlaggal, úgyhogy működik, próbáljátok ki:) Jó tanulást mindenkinek!!!
    És örömmel tanuljatok, lelkesen!!! Találjátok meg a nálatok legjobban működő módszereket:)
    És egy nagy kalappal az érettségizőknek, az első komoly megmérettetés tanulás terén, és a 12.vizsgaidőszak után is még eszembe jut, hogy hogy izgultam előtte milyen soknak tűnt, most pedig nem is tudom hányszorosát tanulom meg egy vizsgaidőszak alatt...és a tanulás mellett legalább napi 1 órát szánjatok kikapcsolódásra, mozgásra is!
    Sikeres érettségit, sikeres vizsgákat, jó tanulást mindenkinek! :)

    VálaszTörlés
  23. Csillu: én biztos, ami biztos, drukiban leszek! :)

    viktoria: ismerős...az utolsó pillanat és a gépről tanulás nehézségei! a pomodoro erre is jó, ennyi időt ki lehet bírni fb nélkül, 5 perc meg mehet arra! :))

    Youcika: szerintem nagyon érdekes, amit tanulsz, kezdj neki, tudod, csak 25 percig és magától menni fog!

    Psyszah: örülök, hogy tetszik, pedig úgy néz ki jól csinálod!

    VálaszTörlés
  24. Magdi: :)) nekem is jól jött volna, ha előbb rájövök! :)
    én azért is ültem elől, mert kb. az 5. sortól már nehezen lehetett hallani és csomószor azért beszélgettünk, mert a tanárt nem lehetett hallani! :)

    stenonis: én az államvizsgára tanultam meg az egyik tárgyat úgy, hogy előtte nem tanultam, mert a régi iskolában nagyon más volt, de élveztem, mert mindennek utánajártam és megértettem, mondjuk 1 hetet elvett,csak az utánaolvasás!
    ha nem férsz ki egy a4-es lapra, akkor a jegyzeted jegyzetét is jegyzeteld ki, addig, amíg egy a4-esre ráfér minden! :)

    djkaty: velem is fordult elő, de engem nem zavart, pl. az államvizsga tételeimet pl. leadtam a jegyzetellátóban, mert úgy gondoltam, hogy ha már én annyit szenvedtem vele, más is tudja használni, az a4-eseimet is mindig lefénymásolták a vizsga előtt, szóval engem nem zavart, ha én dolgoztam mások helyett! :))

    RedDemon: nagyon örülök, köszi, nekikezdtél? hajráá! nagyon drukkolok!

    Melcikeh: nagyon drukkolok, hogy megy eddig?

    Edit: hogy ment az első pomodoro hétvége? máris küldöm az mp3-at! :) hajrá, ügyes legyél! :)

    Tündi: nagyon köszi megint a hozzászólást, úgy néz ki, megint passzol a véleményünk! :)

    VálaszTörlés
  25. Hasznos tanácsok, bár szerencsére nem nagyon kell alkalmaznom, mert leülök, megtanulok, és kész. Persze ehhez hozzátartozik egy élég szoros napirend, tehát tudom, hogy pl.: kettő után hazaérek, akkor háromig ebédelek, kicsit pihenek, addig se gondolok a sulira, akkor háromtól fél ötig tanulok, rendbe kapom magam, és indulás próbára, zenesuliba, vagy, ha épp sehova, akkor a klarinétozás következik, és ha este még nem vagyok totál kába, akkor a fontosabbakat átnézem még egyszer, és reggel a suliban újra (ehhez persze hozzátartozik, hogy reggel hétkor már a suliban ülök, de közben azért beszélgetünk, reggelizek).
    Nekem ez jött be, de ezzel az a baj, hogy ha van több időm, akkor egy kicsit nehezebben veszem rá magam a tanulásra, mondván, hogy ráér még.
    Egyébként nagyon jó lett a blog, csak így tovább!

    VálaszTörlés
  26. szia Ivett!
    én is így voltam ezzel mindig, amikor tele voltam programmal, tudtam, hogy muszáj tanulnom, az egyetemen viszont mindent lemondtam, arra hivatkozva, hogy nagyon nehéz a suli és otthon ültem és csak szorongtam!
    ha alatt nő a pálma, én pálma vagyok! :)
    köszi nagyon, örülök, hogy tetszik a blog!

    VálaszTörlés
  27. Köszi, megkaptam! Még folyamatban van a tesztelés (túl jó idő volt hétvégén..:D), de tényleg hasznosnak tűnik. :)

    VálaszTörlés
  28. A pomodoro módszer nagyon jól hangzik, kifogom próbálni!
    Tetszett ez a poszt, hasznos és valahogy kedvet kaptam ahoz, hogy leüljek tanulni :)
    Én is izgulós fajta vagyok: szívesem meghallgatnám az mp3-at, eltudnád küldeni erre a címre: queliza2.0(kukac)gmail.com
    Köszi :3

    VálaszTörlés
  29. szia!
    épp most küldtem valakinek, innen le tudod tölteni:

    http://www.mammutmail.com/?action=download&sid=6a54d896ca55b597ccde2a83f2ba5b13

    jó tanulást! ;)

    VálaszTörlés
  30. Ma találtam Rád és idestova 3 órája olvasgatlak. Egyszerűen zseniális vagy!!!! Ez a poszt meg...Alig várom, hogy tanulós (és ne dolgozós) napom legyen és kipróbáljam a 25/5-öt.Én sokszor elkalandozom tanulás közben, eszembe jut vmi és addig nem nyugszom amíg meg nem valósítom. Ezért most nekiálltam egy karkötőnek és az a maximum amire gondolhatok tanulás közben és ha épp elég volt, akkor haladok egy kicsit azzal. Ez most bevált.
    Köszi a posztot :)))))

    VálaszTörlés
  31. nagyon aranyos vagy, köszönöm szépen! :) olvass gyorsan végig, hogy a tanulás közben ne legyen akkora kísértés!
    örülök, hogy megtaláltál! puszi :)

    VálaszTörlés
  32. Szia Dorka!
    El lehet még kérni azt az mp3-t? Érdekelne:)
    Előre is köszönöm!
    Dóri

    VálaszTörlés
  33. szia Dóri!
    írd meg az email címedet és elküldöm! :)

    VálaszTörlés
  34. sziszus_@freemail.hu
    Hálás köszönet! :)

    VálaszTörlés
  35. már küldöm is mammutmailen! :)

    VálaszTörlés
  36. helló! tetszik a cikk nagyon
    énis elkérhetném az mp3at? :D
    zsofreke@gmail.com

    VálaszTörlés
  37. szia! örülök, hogy tetszik, máris küldöm mammutmailen! :)

    VálaszTörlés
  38. Szia! Elkérhetném én is az MP3-at? Nagyon sokat segítenél vele így államvizsga előtt. Nagyon szépen köszönöm! A pomodoro módszert is biztosan kipróbálom. Köszi, Lilian

    dubai.lilian@gmail.com

    VálaszTörlés
  39. szia Lilian!
    elküldtem Neked és nagyon drukkolok! :)

    VálaszTörlés
  40. Szia Dorka!
    Szombaton sikerült az államvizsgám!Annyira örülök neki, alig tudom elhinni! Még1x köszönöm szépen a pomodoro módszert és az MP3-at, nagyon sokat segítettél vele. :)
    Lilian

    VálaszTörlés
  41. szuper vagy!! nagyon nagyon örülök és gratulálok!
    örülök, hogy segíthettem! :)

    VálaszTörlés
  42. Szia
    Nagyon hasznos bejegyzés. Örülök, hogy rátaláltam. :) Köszönöm!

    VálaszTörlés
  43. Szia! Nagyon jó az oldalad! El lehet még kérni a relaxáló mp3at? fe_hajnalka@freemail.hu. Előre is köszi!!!

    VálaszTörlés
  44. Szia Dorka! Nagyon örülök hogy rátaláltam az oldaladra épp államvizsgára tanulós módszereket kerestem. Én mindig is úgy gondoltam, hogy az eredményezhet ötösöket, ha órákon át megállás nélkül tanulok. Habár általában így is ötösöket négyeseket hoztam, nem értettem, hogy amikor sokat tanultam akkor is esetleg csak 3ast kaptam. Úgy látszik akkor meg van a válasz :) Most szakdoga leadása után és állam vizsga előtt mindenképp ezzel a módszerrel fogok tanulni :) Köszönöm szépen. A relaxáló mp3-at nekem is elküldenéd ha megkérlek? Azt a linket amit valakinek írtál nem tudtam megnyitni :/ címem: kovi.bridzs@gmail.com Előre is köszönöm :)

    VálaszTörlés
  45. Szia Dorka ! :) Nekem is elküldenéd az mp3at?
    Erre a címre: szandra782@gmail.com
    Köszi ! :)

    VálaszTörlés