2012. október 16., kedd

Mi legyen ma az ebéd?

Ha valaki hetente ötször főz otthon, és nem ez az első ilyen hét, akkor már ismerős lehet a probléma, hogy mi a legyen ma az ebéd/vacsora?!
Érdemes minél több helyről inspirálódni, ezeket gyűjtöttem össze ma Nektek.

1. A kedvenc éttermetek/bisztrótok menüje


Van, hogy eszünk valami istenit és utána megpróbálom otthon kikísérletezni, de az is lehet, hogy csak megnézem az épp aktuális heti menüt és abból választok.
Ezeket az ételeket profik állítják össze, mégis van köztük nagyon egyszerű és a legtöbb helyen fontos szempont a szezonalitás, úgyhogy friss és olcsó alapanyagokból tudunk dolgozni.
Nálam a kedvenc helyeink facebookon be vannak állítva, úgyhogy mindig látom, épp mi van ott ebédre és gyakran lesek.

2. Magazinok


Egyértelműen a Good Food a kedvencem, de sok régi TV Paprika is van a konyhában, quiche-t például mindig csak abból tudok készíteni.
Rövidek a receptek, sokkal egyszerűbbek, mint pár szakácskönyvben lévő és itt is fontos szempont szokott lenni a szezonalitás.

3. Szakácskönyvek



Sokszor nem ebből inspirálódok, mert mindig van egyszerűbb és gyorsabb megoldás, de van, hogy eltervezzük, hogy ma például Anthony Bourdain-nel főzünk és csak tőle választunk recepteket.

4. Mi van itthon

Elég sok jó étel született ezen az elven, sőt, a nagyok legextrémebb receptjei mögött is érzek néha ilyen hátteret. Sokszor csak rákeresek az interneten a meglévő alapanyagokra és szuper recepteket ad ki.

5. Az internet

Elképesztően sok színvonalas magyar és külföldi gasztro-blog közül van, akit facebookon is követek, csorgatom a nyálam és megfőzőm, amit náluk látok.
Szoktam a Pinteresten is recepteket nézni, főleg, ha olyasmikre vágyom, ami nem igazán hazai (pl. az oreo recept, amit megígértem, hogy megcsinálok és megírom!).
Nemrég találtam még egy csodálatos forrásra, ahol a legszebb ételfotók vannak, szerencsére recepttel együtt. Amolyan recept-pinterest, a neve TasteSpotting.


6. Szájhagyomány


Ez az igazi száj-hagyomány, amit megkóstolok és ízlik, annak azonnal elkérem a receptjét, vagy ha nem túl bonyolult megpróbálom kitalálni.
Nem érzem, hogy a tipikusan receptcserélgetős korban élnénk, de én imádom a régi, még kézzel írt, féltve őrzött családi receptek varázsát.

Ti hogyan szoktatok heti menüt tervezni? Mennyire tervezitek vagy mennyire hagyatkoztok az aznapi hangulatotokra? Hol kerestek receptet?

9 megjegyzés:

  1. én is gaszroblogokról, de ez az éttermes ötlet nagyon tetszik!:)

    VálaszTörlés
  2. Nálam leginkább a mi van otthon elv érvényesül, de abban már mesteri vagyok :D Szuper poszt amúgy és a TasteSpotting is csudajó oldalnak tűnik;)

    VálaszTörlés
  3. muszáj előre terveznem, mert hegytetőn lakunk, nem olyan egyszerű leugrani egy boltba. Most már a legkisebbünk (aki holnap lesz 1 éves!!!) is azt eszi, amit mi, úgyhogy oda kell figyelnem, hogy mi se csak húst-krumplival vagy valamilyen tésztát együnk. Nekem a jól bevált receptek egy excel táblázatban vannak, ha csak rutinból kell főzni, onnan keresek. Az újításokhoz kedv, lendület is kell, így nincs sok olyasmi, amit innen-onnan összeszednék. Bár az idei újévi fogadalmam az volt, hogy havi legalább 1 totál új receptet kipróbálok, eddig bevált:)

    VálaszTörlés
  4. Nekem kb a hajam égnek áll ha anya jön a kérdéssel: mi legyen holnap az ebéd? Ilyenkor a válaszom általában: semmi :D Aztán mindig beugrik valami, amit épp kívánok és már meg is van a holnapi ebéd :D

    VálaszTörlés
  5. Kb egy- két hétre előre tervezek, pont, h legyen itthon hozzávalóm, bár nem ügy átfutni a boltba, de szeretek időben neiállni. :) A tervezési fázis nagyon profi :) egy tollal és papírral felszerelkezve kérdezek, h ki- mire vágyik? Ezeket elhelyezem valahol a kéthétben, aztán a maradék helyekre kitalálom, h mi legyen. Boltból hazafelé már tudom, h környékbeliek mit főznek :), beszélek a szeretteimmel, ott ki- mit főz, ritkán keresek neten direkt receptet, mégis gyakran megakad egy- egy. Nagyjából egy nap alatt összeáll. Ha nagyon megáll a tudományom, akkor félreteszem, csak elölhagyom a papírt, nap közben úgyis beugrik valami, v rátalálok valami jó receptre. Nagyjából tudom, h miből mennyi fog készülni, hogy lesz maradék, vagy sem. Ha pl másnap is kell pirított hagyma, akkor megcsinálom egyben. Könnyebb- gyorsabb úgy főzni, ha nem kell agyalni, h most akkor mit is, meg miből is legyen kaja.. Egy időben csináltam, h főztem levest két napra, másnap csak főételt kellett, abból főztem duplát, utána napra meg csak leves kellett. Érthető voltam? :) Életmentő taktika volt, amikor Marcinak kezdtem főzni, de még nem azt ette, amit mi.

    VálaszTörlés
  6. szia Dorka!
    Én régebben mindig a férjemet kérdeztem, hogy mit szeretne vacsizni, és azt főztem. Sajnos sokszor kaptam azt a választ, hogy "nem tudom, találd ki" és aztán a vége az lett, hogy a kb. 10-15 kedvencből főztem valamit. Ez egy idő után eléggé unalmas lett. Mostanában már inkább egy hónapra előre kitalálom, és azt kiragasztom a hűtőre. Így könnyebb is előre vásárolni. Próbálom úgy összeállítani, hogy minden hétre jusson 1-2 kedvenc, és minden héten kipróbálunk valami olyat, amit még azelőtt nem ettünk. Van egy szuper szakácskönyvem, rengeteg recepttel, ebben van egy fejezet, ahol hónapokra lebontva ad menü-tippeket, az szerint, hogy milyen alapanyag a szezonális, innen is átveszek 1-2 receptet. Barátnőkkel is meg szoktuk beszélni, hogy ki mit főz, és ha valami megtetszik, akkor a következő hónapban azt is kipróbálom. Néha még gasztroblogokról, vagy újságból is főzök. Igyekszem úgy összerakni a havi menüt, hogy minden héten legyen 1-2 nap amikor nem kell főzni, és csak maradékot eszünk (pl. hétfőn mindig főzelék van, abból marad másnapra is)

    VálaszTörlés
  7. Mi még a párommal abban a fázisban vagyunk, hogy mindig amikor megkérdezem, hogy mit főzzek, akkor a szokásos "poénnal" jön:
    - Pálinkát!
    Nekem már nem annyira vicces, így hatszázadik alkalommal. :)
    Van még egy másik verzió is: "Nem tudom, valami finomat."
    Egyébként nálunk is van excel táblázat, benne heti menü és jól bevált receptek, amit ő is lát, és tudja, hogy mi vár rá a héten.
    A legnagyobb sikerélmény az volt, amikor közölte, hogy inkább főzzek én rendszeresen, mert a munkahelye környékén lévő kajáldák és a rendelősek nem olyan finomak, mint az én főztöm. Bár a legközelebbi pálinkás poénért megérdemelné, hogy ne kapjon cserébe semmi finomat. :P

    VálaszTörlés
  8. Hát nálunk egyszerű a helyzet ugyanis a párom csak csirkét eszik rizzsel... (na nem csak azt eszi meg csak fehérje kúra van...) ő azt általában meg is csinálja magának vagy együtt megcsináljuk és néha eszem belőle én is de elég hamar megunom annak ellenére hogy azért mindig másmilyen csirke van (néha azért én ennék nem húst is... :D ). Ilyenkor szoktam magamanak valamit kitalálni a mi van otthon módszerrel de szeretek külföldi recepteket kipróbálni és elsősorban pinteresten keregélek. Találtam is nem rég egy oldalt hasonló ahhoz amit te is belinkeltél (gyakorlatilag ugyanolyan :D ) nézd meg hátha teszik vagy lehet már ismerted is :)

    http://foodgawker.com/popular/favorites/page/

    Párom nagy örömére elég sok csirkés recept is van :D

    Dóri

    VálaszTörlés
  9. Detti: Isten éltesse sokáig! nagyon jó fogadalom, főleg, hogy tartod! :)

    Salime: jól hangzik a rendszered! :)

    r g: most az egyszer én is nevettem rajta!

    Picu/Dóri: köszi, megnézem! :)

    VálaszTörlés