2012. október 9., kedd

Igazi őszi leves

A mit szeretek az őszben listám legelején már egy bő hete a sütőtök krémleves áll. Egyszerűen nem látom értelmét, hogy bármi mást is egyek, annyira finom, laktató és egészséges, arról nem is beszélve, hogy pillanatok alatt kész.

 
Hozzávalók:

  • 2 személyre elég egy padlizsán méretű tök
  • 1 evőkanál vaj
  • löttyintésnyi olivaolaj
  • 2 kis fej lilahagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • alaplé vagy 1 leveskocka 
  • tejszín vagy kókusztej
  • só, bors, szerecsendió
  • tökmag, tökmagolaj

Elkészítés:

Meghámozom a tököt, ami meglepően nehéz feladat, ha sima krumpli hámozóval dolgozunk, legalább kétszer végig kell menni az egész tökön, egészen addig, amíg semmi héja nem marad. Félbevágom és kikaparom a belsejéből a magokat és a haját, a "húsát" kb. 1 centis kockákra vágom.
Vajon és olívaolajon megpárolom a lilahagymát és rövid ideig (fél perc) a fokhagymát, rádobom a tök-kockákat és kevergetem még fél percig, majd felöntöm alaplével, vagy vízzel és beledobog egy leveskockát.
Kb. negyed óra alatt megpuhul a tök, ekkor leturmixolom, nagyon finom krémes lesz, van, hogy nem is teszek hozzá tejszínt, de ha van épp kibontva, vagy épp találtam finom kókusztejet és mindenbe igyekszem beletenni, akkor löttyintek egy fél decinyit a leveshez. Ha kell még kicsit ízesítem sóval, borssal és reszelek a tetejére egy kis szerecsendiót. Hagyom még rotyogni egy kicsit és készen is van.
Tökmaggal és tökmagolajjal tálalom.

Próbáltátok már a sütőtök leves bármilyen változatát, mondjuk azt, amiben narancslé is van, és amitől az ég óvjon meg mindenkit? Tudtok ennél jobb őszi ételt?

7 megjegyzés:

  1. Már egy ideje szemezgetek a sütőtök-levessel, de mindig olyan receptekbe botlottam, amibe méz(?) is kell, plusz a hagyma, a kettő együtt nekem nem megy, ezért mindig hanyagoltam ezt a leves-témát. Lehet hogy ennek nekiugrok. A narancslés változattal mi a baj?

    VálaszTörlés
  2. Imádom! :) A kertünk tele van sütőtökkel és már egy hónapja naponta biztatom őket, hogy érjenek. Múlt héten végre levágtam az elsőt és fincsi krémleves lett belőle. Kábé így csinálom én is, a fűszerezéssel variálok néha (római kömény, mogyoróvaj, többféle gyökérzöldség, zeller, persze ez nem mind együtt). Narancsos változatról még nem hallottam, nem tűnik rossznak pedig, de elhiszem Neked, hogy jobb kihagyni. :)

    VálaszTörlés
  3. Meg kell, mondjam, hogy szerintem a narancsleves-gyömbéres-csilis sütőtökleves a kedvencem. Azóta próbáltam már többször sósan, krumplival, először a tököt+hagymát megsütve, de nekem azok nem nagyon ízlettek.

    VálaszTörlés
  4. Sosem próbáltam semmiféle sütőtökös ételt. Anyósom sütött néha, de nagyon nem ízlett. Vivibaba viszont nagyon szereti, bár neki még csak kis vízben megpárolom. Ennek örömére ma, egy babamamatalálkozóra sütőtökös muffint sütöttem, nagy sikere volt!:)

    VálaszTörlés
  5. Nem szeretem a sütőtököt. De baromi jól néz ki a leves:)))
    (én a múlt héten medvehagyma krémlevesből zabáltam be rettenetesen)

    VálaszTörlés
  6. Sütőtököt csak leves formájában vagyok hajlandó enni, megsütve kiráz tőle a hideg. És főztem is már levest belőle, igaz nem ilyet, abban voltak emlékeim szerint zöldségek is, de legközelebb megpróbálkozom ezzel a verzióval :) Elég nyamisan hangzik

    VálaszTörlés
  7. Vixy: nekem se stippel a méz, elnyomná a sütőtök eleve édeskés ízét. a narancslétől friss és savanykásabb lesz, ami szerintem nagyon nem passzol a kicsit édes punnyadt ízhez, pont semmilyenre oltják ki egymást!

    Judit: mit nem adnék egy tökkel teli kertért, drukkolok nekik! :)

    Kinga: gyömbérrel megfogtál...így már sokkal jobban hangzik, ki fogom próbálni! :))

    Detti: úúú szuper vagy! Ti ilyeneket esztek babamamázáskor? nyamnyam!

    Ayesha: én most vertem a fenekére az utolsó medvehagyma adagomnak, nem is tudom hogyan bírom ki tavaszig, amikor is vennem kell egy egész hűtőládát és teletömöm medvehagymával, hogy maradjon egy évre elegendő.

    barbi: haha ezzel én is így vagyok, nem tudom mi az oka, de ezek szerint nem egyedi! :))

    VálaszTörlés